Eén op de drie Belgen mateloos gefrustreerd omdat ze onvoldoende kunnen sparen

Bijna helft spaarders bekommerd om hoeveel - of hoe weinig - spaargeld opbrengt

Eén op de drie Belgen (34%) zegt gefrustreerd te zijn, omdat hij of zij niet meer geld aan de kant kan zetten om te sparen. Bij Vlamingen (49%) leeft het issue meer dan bij Franstaligen (26%). Dat blijkt uit een recente bevraging van de online spaarbank Santander Consumer Bank bij meer dan zeshonderd Belgen. En opmerkelijk: bijna de helft van de Belgen (46%) is bekommerd over hoeveel - of beter, hoe weinig - hun spaarrekening opbrengt, al blijkt een groot deel van hen geen flauw benul te hebben over de exacte rentevoet op hun spaarrekening.

Dat Belgen graag sparen, is geweten. Bijna negen op de tien landgenoten (86%) hebben volgens de representatieve bevraging van Santander Consumer Bank één of meerdere spaarrekeningen. Uit de laatste cijfers van de Nationale Bank hebben we allen tesamen zelfs ruim 289,46 miljard euro bijeen gespaard. En zeker ook in deze moeilijke tijden blijven we trouw bijstorten. Dat gebeurt bij bijna zes op de tien bevraagden (56%) zelfs op een gestructureerde manier, door bijvoorbeeld maandelijks een bedrag te storten. Bijna vier op de tien (38%) Belgen hebben zelfs een lopende opdracht waarbij bijvoorbeeld automatisch iedere week of maand een vast bedrag naar hun spaarrekening wordt overgeschreven.

Vooral Vlamingen

Maar niet iedereen is even tevreden met het bedrag dat ze kunnen sparen. Ruim één op de drie Belgen (39%) zou graag nog meer geld opzij willen kunnen zetten. En 34 procent zegt zelfs echt gefrustreerd te zijn dat dit niet lukt. Het is dan ook niet verrassend dat ‘het gebrek aan financiële middelen’ de voornaamste reden is waarom we niet méér sparen. Maar ook het feit dat het spaarboekje nog nauwelijks iets opbrengt door de lage interestvoet, speelt bij sommigen (24%) in het achterhoofd en werkt niet bepaald motiverend. Opmerkelijk: vooral Vlamingen willen méér kunnen sparen (49%). Bij Franstaligen (26%) leeft het issue minder, zo blijkt uit de bevraging van Santander Consumer Bank.

Als het over sparen gaat, zijn onze jongeren net iets positiever dan de rest van de Belgen. Twee op de tien bevraagden onder de 34 jaar oud (17% tussen 18 en 24 jaar en 20% tussen 25 en 34 jaar) kunnen zelfs momenteel meer sparen dan ze ooit hadden durven hopen. Bij de algemene bevolking is dit slechts één op de tien (11%).

Sparen voor woning

Wat bovendien ook nog opvalt: net niet de helft van de bevraagden (46%) is bekommerd over hoeveel - of hoe weinig - hun spaarrekening rendeert. Maar: vier op de tien (39%) hebben geen benul over de interestvoet op hun spaarrekening. Amper twee op de tien Belgen (20%) weten precies hoeveel hun rendement bedraagt.

Bijgevolg is het niet helemaal verwonderlijk dat bijna de helft van de bevraagden (47%) nog nooit de interestvoeten van verschillende banken met elkaar heeft vergeleken. Voor 13 procent was het daarenboven al meer dan vijf jaar geleden. Ter info: de meest voorkomende interestvoet onder de bevraagden bedraagt slechts 0,2 procent, de gemiddelde interestvoet ligt op 0,56 procent.

En ook hier zijn alweer de jongeren iets positiever ingesteld: ze zijn veel minder begaan met de interestvoet op hun spaarrekening. Slechts drie op de tien jongeren tussen de 18 en de 24 jaar laten volgens de bevraging hun spaargedrag hierdoor beïnvloeden. Meer dan de helft van de bevraagde jongeren spaart vooral voor de aankoop van een woonst. Op een veilige manier geld opzij kunnen zetten lijkt dan ook voor hen belangrijker dan het rendement over een langere periode.

Santander - Document grafieken - 20200906.pdf

Tobias Van Assche

Senior PR consultant, Befirm

Persberichten in je mailbox

Over Santander Consumer Bank

Santander Consumer Bank

Santander Consumer Bank is de commerciële benaming van het Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance, (Bank naar Spaans recht), en maakt deel uit van de internationale groep Banco Santander, één van de grootste financiële groepen ter wereld.

Santander Consumer Finance biedt de volgende diensten aan in België:

Santander

Banco Santander (SAN SM, STD US, BNC LN) is een toonaangevende retail- en handelsbank, opgericht in 1857 met het hoofdkantoor in Spanje. De bank heeft een betekenisvolle aanwezigheid in 10 kernmarkten in Europa en Noord- en Zuid-Amerika en is één van de grootste bank in de wereld op basis van marktkapitalisatie. Haar doel is om op een eenvoudige, persoonlijke en eerlijke manier mensen te helpen en ondernemingen te laten bloeien. Santander bouwt aan een verantwoordelijkere bank en heeft een aantal toezeggingen gedaan om deze doelstelling te ondersteunen, waaronder het aantrekken van meer dan €120 miljard aan groene financiering tussen 2019 en 2025, en het financieel steunen van meer dan 10 miljoen mensen in dezelfde periode. Aan het einde van de eerste helft van 2020 had Banco Santander meer dan een biljoen euro aan totale fondsen, 146 miljoen klanten, waarvan 21,5 miljoen loyale klanten en 40 miljoen digitale klanten, 11.800 filialen en 194.000 medewerkers.

Nerviërslaan 85 B1040 Brussels Belgium

www.santanderconsumerbank.be